Den Haag - Design en Overheid

Iedere stip hieronder staat voor een bezoeker van deze site.
De kleur en het geluid worden bepaald door je unieke ip-adres.

nieuwsbrief rss-feed twitter

Sorry, you need to install flash to see this content.

Visuele identiteit van de politie, 1993
Ontwerp: Studio Dumbar

Gert Dumbar

Grafisch ontwerper, lid van de Raad van Advies van stichting Design Den Haag en voorzitter van de internationale jury voor Een nieuw symbool voor Europa.

Interview Gert Dumbar

Stichting Design Den Haag

Interview met Gert Dumbar

Jij hebt de Nederlandse politie een nieuw gezicht gegeven. Wat vind je van het idee: één visuele identiteit voor de politie in Europa?
‘Ik ben een voorstander van Europa op het gebied van wetgeving, ook ben ik voor een Europese munt, en
wat betreft de politie: ik pleit voor het adopteren van het Nederlands ontwerp dat ik samen met mijn team bij Studio Dumbar heb ontworpen. Het is in al zijn merites
uitgedokterd. Het is stilistisch duurzaam, politiek neutraal, makkelijk en goedkoop en op alle bestaande en nog te ontwikkelen voertuigen toepasbaar. En bij een ernstig ongeval dienen de geopende
deuren van de politieauto als een visuele roadblock. De
visuele identiteit heeft de politie niet alleen zichtbaarder
gemaakt, maar laat zien dat het een modern bedrijf is, niet een bureaucratische instelling. Het straalt vertrouwen en veiligheid uit, ook naar buitenlanders. Het is een Nederlands volksicoon. Het zou een hele
uitdaging zijn om voor Europa iets beters te maken.’

De overheid is een grote opdrachtgever geweest voor de designsector in Nederland. Kan de overheid hiermee het aanzien in het buitenland vergroten?
‘Nederland is een eigenwijs landje dat altijd op een positieve manier met de samenleving bezig is. Je
hebt mensen die met de stroom mee gaan en, dat is ook typisch een Nederlandse attitude, mensen die tegen de stroom in bereid zijn te knokken voor hun idee. Onze architecten en ontwerpers innoveren, ze maken goed ontworpen zaken in opdracht van de overheid. Over die attitude van de Nederlandse overheid zijn Amerikaanse ontwerpers stomverbaasd,
want daar krijgt de ontwerper met het goedkoopste,
slechtste en lelijkste ontwerp de opdracht. De Nederlandse ontwerpers kunnen daarvan profiteren; ze krijgen overheidsopdrachten vanuit het buitenland.’